VN column 17 december 2017 – De voorkeur van de kiezer win je met leugentjes voor eigen bestwil

Een kopje in de Sir Edmundbijlage van De Volkskrant luidde: De intellectuele uitdaging van het populisme.

Het staat boven een recensie van een vijftal boeken dat zich bezighoudt met de teloorgang van de gevestigde politieke partijen.

Ik heb die vijf boeken niet gelezen. Afgaande op Hans Wansink, die dat wel gedaan heeft, stel ik vast dat de invloed van internetmedia op de nieuwe verhoudingen in de politiek nog nauwelijks een rol speelt in de analyses.

De campagne van Trump heeft duidelijk gemaakt dat een groot deel van de kiezers maling aan de waarheid en geen enkel oog voor onrealistische  beloften heeft.

Er is geen andere verklaring voor het verlies van de PvdA bij de laatste verkiezingen dan beeldvorming. Rutte heeft meesterlijk gebruik gemaakt van de wereldvreemdheid van de PvdA-politici.

De opmars van het Forum voor Democratie is het gevolg van handig gebruik maken van de sociale media.

De voorkeur van de kiezer win je met leugentjes voor eigen bestwil.

Hoe win je de waarheid als norm terug?

Daar ligt de uitdaging voor de intellectuelen.